KENNIS OPDOEN VAN DE NIEUWSTE TECHNOLOGIEËN EN INNOVATIES TIJDENS HET VMWORLD CONGRES 

De eerste week van november stond voor mij in het teken van de Europese versie van VMworld in Barcelona. Een 4-daags congres georganiseerd door VMware. Dit congres kent ruim 12.000 bezoekers uit meer dan 100 landen en biedt de mogelijkheid kennis te maken met nieuwe technologieën en innovaties, om inzichten te verkrijgen én om te netwerken. Tijdens VMworld kon worden deelgenomen aan bijna 600 kennissessies door specialisten, architecten en managers.

Met een delegatie van 6 collega’s hebben we 4 dagen lang sessies bijgewoond, ervaringen uitgewisseld, de metro van Barcelona ontdekt en elkaar beter leren kennen tijdens diners georganiseerd door VMware partners.

Tijdens VMworld kon je o.a. deelnemen aan interessante break-out sessies en keynotes, de Solution Exchange bezoeken, Hands-On Labs uitvoeren, examen doen tegen gereduceerd tarief of even chillen en je apparatuur opladen bij de recharge bar.

Dit jaar werd de VMworld Challenge geïntroduceerd, door activiteiten uit te voeren kon er ‘swag’ worden verdiend. Door het deelnemen aan kennissessies of na een gesprek op de solution exchange werd je badge gescand en kon je diverse goodies verdienen.

De break-out sessies en Keynote aankondigingen gingen o.a. over de digitale transformatie, public, private en hybride cloud oplossingen, Workspace One, vSphere Platinum: Secure Infrastructure & Apps, NSX op ACI, Deep dive in vSphere HA en DRS, Performance series en de do’s and don’ts.

Daarnaast was er een Nederlandse Healthcare Breakout. In deze interactieve sessie die werd georganiseerd door VMware Nederland met haar partners werd door ICT architecten van verschillende zorgorganisaties een presentatie gegeven. Academy Het Dorp / Siza sprong er bovenuit door een erg onderhoudende presentatie door het Hoofd Strategie en Innovatie van Siza. Hierin werd de ontwikkeling van IoT voor mensen met een zorgvraag gepresenteerd en hoe deze mensen hun eigen leven kunnen leiden met zorg, technologie en een omgeving die hen ondersteunt.

Overige kennissessies die ik heb bijgewoond en waar ik even kort verslag van wil doen:

Extreme Performance Series: Performance Best Practices
Gebaseerd op casussen van VMware klanten was het doel van deze sessie om inzicht te geven hoe je veel voorkomende performance problemen kunt herkennen en deze op basis van best practice op te lossen.

Introducing vSphere Platinum and vSphere 6.7 Update 1
vSphere Platinum is een nieuwe versie van vSphere in combinatie met AppDefense die volledig geïntegreerde security levert in de hypervisor. Hiermee worden componenten binnen een software-defined datacenter (SDDC) beveiligd door middel van machine learning en analyses van het gedrag van servers.

Update 1 van vSphere 6.7 werd besproken en hierin werden zaken als een upgrade path en de conversie tool voor een externe platform services controller (PSC) aangehaald.

vSphere Clustering Deep Dive: HA and DRS
vSphere HA ondersteunt het hoog beschikbaar maken van virtuele servers door deze samen met ESXi hosts in een cluster onder te brengen. In het geval van het falen van een host wordt de virtuele server herstart (daadwerkelijk gereset) en opgestart op een host die wel bereikbaar is.

vSphere DRS wordt toegepast in een cluster en hiermee kan op basis van een aantal waarden met betrekking tot CPU en geheugen loadbalancing, power management en automatische plaatsing van virtuele servers worden toegepast.

Deze sessie werd door Duncan Epping en Frank Denneman gepresenteerd en in deze sessie werd diep in gegaan op de functionaliteiten HA en DRS, de basics werden overgeslagen.

Een paar topics die aangehaald werden:

  • Optimaliseren van DRS instellingen voor specifieke omgevingen en doelen
  • Loadbalancing op type geheugen
  • DRS algoritme
  • Het lezen van de ESXi host logging in het geval van een HA event

Ensure Maximum Uptime and Performance for Your vCenter Server Appliance
De VMware vCenter Server Appliance is het meest kritische onderdeel van de datacenter infrastructuur. Het monitoren en onderhouden van deze appliance moet hoge prioriteit hebben. In deze sessie werd het gebruik van vimtop uitgelegd. Hoe real-time monitoring ingeregeld kan worden of het loggen van data met scripts om trends waar te kunnen nemen. Er werden voorbeelden gegeven hoe je real-time problemen kunt waarnemen die de performance van de appliance nadelig beïnvloeden of kunnen laten crashen.

VMworld heeft mij nieuwe inzichten en kennis gebracht en kan het zeker elke specialist aanraden die met VMware te maken heeft. Het was een mooie en leerzame week die ik zeker nog eens wil herhalen, misschien wel met enkele Xiphos collega’s? 

Oh ja, alle sessies zijn ook On-Demand te vinden op https://videos.vmworld.com/global/2018

Groeten, Ed Muller

 

ICT KENNIS UP TO D@TE HOUDEN

Tegenwoordig is het belangrijker dan ooit om jezelf te blijven ontwikkelen binnen het vakgebied waarin je werkzaam bent. Binnen de ICT is dit natuurlijk helemaal het geval. Technieken, applicaties, processen en methodieken ontwikkelen zich in rap tempo. Wanneer je als ICT professional het ICT landschap beheert, migreert, inricht of misschien wel opbouwt, moet je op de hoogte blijven van deze ontwikkelingen.

Toch blijkt dat veel werkgevers onvoldoende aandacht besteden aan het opleiden van hun ICT professionals of er is te weinig budget. Vreemd eigenlijk, want om als ICT professional continue waarde toe te kunnen voegen dien je altijd een stap voor te lopen op de nieuwe technieken die gaan komen. Vandaag de dag is een goed werkend ICT landschap van essentieel belang om een organisatie succesvol te laten zijn en te kunnen laten groeien. Het is in feite de motor waarop de organisatie draait.

Bij Xiphos pakken wij het heel anders aan. Opleiding & ontwikkeling voor onze ICT professionals, zowel op het gebied van techniek als persoonlijke ontwikkeling, staan altijd bovenaan. Wij bieden onze professionals een gestructureerd persoonlijk ontwikkelingsplan waarin duidelijke en haalbare doelstellingen worden vastgelegd die altijd zijn gericht op de toekomst. Geen gevecht voor opleidingsbudget maar een werkgever die je adviseert en faciliteert welke opleidingen of certificaten je kan halen om relevant te blijven in de ICT markt. Zowel gericht op persoonlijke ontwikkeling als diverse ICT certificeringen. Denk hierbij aan bijvoorbeeld ITIL©, PRINCE2©, Microsoft en VMware, maar ook communicatietrainingen.

Het is belangrijk dat onze ICT professionals altijd waarde kunnen toevoegen bij onze klanten, onze slogan is niet voor niks ‘’We Add Value’’. De professional blijft continue uitgedaagd en kan zich steeds meer profileren als consultant, oftewel een adviesorgaan, bij de klant. Voor onze professionals wordt het werk nog leuker wanneer zij de kans krijgen, of in staat zijn deze te creëren, om hun eigen ideeën en oplossingen te implementeren bij onze klanten en opdrachtgevers. 

Wij faciliteren dit grotendeels vanuit onze eigen Xiphos Academy. Veel trainingen verzorgen wij inhouse waar wij een speciale opleidingsruimte voor hebben ingericht. En met succes! Het afgelopen jaar hebben onze professionals ruim 50 opleidingen en certificaten behaald. Variërend van servicemanagement, technische certificeringen en zelfs HBO studies. Dit bleek zo succesvol dat wij deze opleidingstrajecten en trainingen ook aanbieden aan andere organisaties. Kortom, bij Xiphos geldt voor het onderwerp opleiding & ontwikkeling “The Sky is the Limit!’’.

Eveline Bos

 

SUCCESVOLLE BBL-TRAJECTEN BESTAAN NOG

Tegenwoordig is deelnemen aan een BBL-traject best lastig. Studenten kunnen niet altijd een geschikt bedrijf vinden waar zij een BBL-contract kunnen krijgen. Dat niet alleen, het komt helaas ook voor dat ze tussentijds moeten stoppen. Dit omdat werkgevers, om wat voor reden dan ook, toch niet het volledige traject kunnen bieden. Dat is écht heel zuur, want dit betekent dat de student zijn of haar diploma niet kan behalen. Gelukkig zijn er ook nog succesverhalen! Neem nou het verhaal van onze Timothy.

In augustus 2017 werden wij door Timothy benaderd met de vraag of wij hem een werkplek konden aanbieden waar hij voor 4 dagen in de week aan de slag kon. Xiphos is een erkend leerbedrijf en wij hebben het hele jaar door ruimte voor het begeleiden van 2 BBL ICT leerlingen. Timothy was nét op tijd! We zochten op dat moment namelijk een opvolger voor zijn voorganger. Na een proces van o.a. een telefonisch interview en een vervolggesprek kon hij aan de slag!

Toen Timothy bij ons begon nam hij al zijn kennis en ervaring mee van zijn vorige opleiding. Met zijn MBO 3 ICT op zak, startte hij bij ons zijn BBL-traject voor niveau 4. Zijn doel was afstuderen in de zomer van 2018 en dat kan alleen als je ook een leerzame werkplek kan vinden. Wij wilden maar al te graag Timothy deze kans bieden en hij greep deze met beide handen aan.

Nu, ruim een jaar later, is Timothy geslaagd voor zijn MBO ICT niveau 4! Hij heeft deze week zijn diploma opgehaald en kan dus volledig aan de slag binnen de ICT. En wij laten Timothy natuurlijk niet gaan. Hij heeft een vast contract gekregen bij Xiphos.

Hoe heeft Timothy zijn BBL-traject eigenlijk ervaren? 

“Ik ben heel blij dat ik de mogelijkheid heb gekregen om mijn BBL-traject te volgen bij Xiphos. Ik vond het een fijne en leerzame tijd en kreeg de juiste ondersteuning waar nodig. Ik zou het studenten zeker aanraden! Xiphos is soepel als het gaat om het indelen van je uren. Maar ook wat betreft het behalen van examens. Zo heb ik een aantal examens behaald afgelopen jaar. Er wordt altijd voor gezorgd dat je als student het papiertje kan behalen!”

Werken en leren is voor Timothy dus echt een aanrader. Hij geeft aan dat hij bij Xiphos meer heeft geleerd dan hij ooit op school heeft kunnen leren. Voor Timothy is het dus een hele positieve ervaring geweest. En voor ons ook! 

En nu gaat hij eerst lekker genieten van een welverdiende vakantie. Daarna gaat hij aan de slag bij Xiphos! Met een vast contract op zak mag hij zelfs binnenkort zijn leaseauto ophalen. Succes Timothy!

Cynthia Bruinsma

 

BEGONNEN ALS OFFICE MANAGER EN NU RECRUITER

Dit had ik zelf in eerste instantie helemaal niet zien aankomen. In juni 2017 begon ik bij Xiphos als Office Manager. Al snel werd ik in het diepe gegooid waardoor er veel zelfstandigheid van mij werd verwacht. Dit zag ik juist als een uitdaging waardoor ik alles snel heb kunnen oppakken. Ik vind het heerlijk om met van alles bezig te zijn en constant te moeten schakelen. Daarnaast vind ik het leuk om bezig te zijn hoe bepaalde zaken (nog) beter ingericht kunnen worden.

Afgelopen december zijn wij binnen hetzelfde pand verhuisd naar de 3e verdieping. Samen met Terry heb ik dit project mogen coördineren, wat ik echt geweldig vond! Het schakelen met leverancier, het project bewaken en leveranciers op de hoogte stellen van de verhuizing. Een flink staaltje timemanagement kwam hier aan te pas. Er kwam meer bij kijken dan ik in eerste instantie had verwacht. Ik vond het ontzettend gaaf dat ik hierbij betrokken werd en heb hier dan ook veel van geleerd.

Nadat we verhuisd waren en alles op rolletjes liep, kwam er een vacature vrij voor Recruiter. Ik kreeg de mogelijkheid om een switch te maken en om het recruitment team te gaan versterken. Dit leek mij wel wat! Ik hou wel van uitdagingen en vind ik het belangrijk om mezelf te blijven ontwikkelen. Dus zo gezegd, zo gedaan. Ik heb eerst een paar weken mogen ‘proeven’ aan het recruitment vak, wat ik heel prettig vond. De recruiters, al bekende collega’s uiteraard, hebben ervoor gezorgd dat ik me al snel thuis voelde in het team! Ondertussen werk ik al 3 maanden als Recruiter. De switch was wel even wennen, want het zijn twee totaal verschillende functies natuurlijk. Ik ben nu veel in gesprek met IT-specialisten en op zoek naar nieuwe collega’s die ons Xiphos team kunnen versterken. Er valt nog voldoende te leren natuurlijk, maar gelukkig heb ik hele fijne collega’s bij wie ik altijd terecht kan!! 

Lorenza van Wolferen

Lorenza van Wolferen

 

XIPHOS KLANTENDAG/PERSONEELSBIJEENKOMST

Je weet dat je aan het groeien bent als IT-dienstverlener als je genoeg klanten en medewerkers kunt verzamelen voor een leuke, leerzame en intensieve dag met vakgenoten.

Op 7 juni was het zover. Het hightech datacenter van Interconnect te Eindhoven stelde hun ruimte beschikbaar om niet alleen alle ins- en outs te vertellen over hoe alles werkt en geregeld is, maar ze gaven ons ook de mogelijkheid om leuke workshops te geven over hot topics als Cyber Security, Hacking, persoonlijke groei en communicatie.

Als Recruiter ga ik veel in gesprek met IT-specialisten en leer je gaande weg wat het eigenlijk allemaal inhoudt. Ik weet veel als het gaat om de IT-infrastructuur, maar hacking is toch wel andere koek! Jochen den Ouden, IT-Security Specialist en tevens onze keynote spreker, nam ons voor 3 kwartier mee in de wereld van hacking, spam, virussen en DDOS. Wat een wereld ging er voor mij open. Wist jij dat hacken zo gepiept is als je de juiste resources weet te vinden? Ik wist het in elk geval niet.

Een van de lessen die ik heb geleerd, en waarschijnlijk meer mensen met mij, is dat ik toch echt moet beginnen regelmatiger mijn wachtwoord te veranderen en dat niets veilig is. Voor onze dienstverlening is het dan ook van uiterst belang dat ons netwerk goed in elkaar steekt en dat zo’n datacenter als die van ons van belangrijke waarde is om ons hierin te ondersteunen.

Ik denk dat we allemaal wel zijn geschrokken van het gemak waarmee sommige zaken of netwerken te hacken zijn en dat Jochen van belangrijke waarde kan zijn voor bedrijven om medewerkers daar voor te waarschuwen. Ik ben blij dat we met een datacenter werken die veel aandacht besteedt aan betrouwbaarheid en dat wij door middel van deze samenwerking echt kunnen zeggen dat we gaan voor kwaliteit.

Kom jij de volgende keer ook?

Jeanique

 

DOOR DE WASSTRAAT

Opleiden is voor ons méér dan alleen kennisoverdracht. Persoonlijke competenties en de ontwikkeling zijn een belangrijke succesfactor binnen organisaties. Xiphos Academy traint en begeleidt medewerkers (en medewerkers van klanten) tijdens hun loopbaan. Wij verzorgen opleidingen en ontwikkeltrajecten op IT-gebied gericht op ICT beheer, consultancy en projectmanagement en ICT service management.

We add value
Investeren in de kennis van medewerkers, of zij nu bij ons werken of bij onze klanten voegt waarde toe in de gehele keten. Kennis maakt de medewerker niet alleen sterker maar ook beter voorbereid voor de klus die hij of zij moet aanpakken. Onze denkwijze ondersteund de gedachte “wat goed is voor ons, is ook goed voor een ander”.

De wasstraat
Wanneer een nieuwe medewerker bij ons start gaat hij als het ware door de wasstraat. De eerste training die de medewerker krijgt is de “ambassadeurstraining”. Tijdens deze training wordt verteld waar wij voor staan en wat wij en onze klanten verwachten qua houding en gedrag. Daarna volgt een communicatietraining waarin de social – en communicatieve skills getraind worden. Er is ook mogelijkheid tot verdieping, persoonlijke verdieping. Uiteindelijk is de laatste training gericht op de technische aspecten in de IT.

Goed voorbeeld doet goed volgen
Een goed voorbeeld is de Agile training die onlangs aan een grote groep medewerkers is gegeven. Sales, Managed Services en onze ondersteunende medewerkers hebben deze training gevolgd. Centraal staat het ‘zelfsturende team’ die verantwoordelijk is voor de eigen activiteiten en dagelijks in een stand-up de actualiteit toelichten aan zijn of haar collega’s.

Deze manier van werken is nu ook geïntroduceerd bij de Gemeente Huizen op het Servicepunt (Servicedesk). Een van onze medewerkers is druk doende TOPdesk en de processen erachter te implementeren. Via de Agile manier van werken worden dagelijks de activiteiten gemonitord en uitgevoerd. Een mooi voorbeeld van een training die eerst intern is gegeven en nu wordt toegepast bij een klant.

Jos Beeloo

Carwash

 

FUNDAMENT

“Ga met je collega’s, klanten en leveranciers op dezelfde manier om als dat je zelf vind dat zij met jou om moeten gaan.”

Dat is in wezen de basis van ons bedrijf, het fundament onder Xiphos. Als iemand mij 20 jaar geleden had gezegd dat wij, met Xiphos, door dit elke dag en bij elke gelegenheid in de praktijk te brengen een krachtig onderscheid kunnen maken ten opzichte van onze concurrenten had ik het niet geloofd. En toch is dit wat wij merken en horen.

Wij proberen juist verder te kijken dan het vaak eenzijdige etiket die op mensen wordt geplakt als hindoe, Marokkaan, homo, christen, Surinamer, moslim, boer, tatta en ga zo maar door. Het zijn benamingen die maar al teveel van ons bekend voor komen. Bij Xiphos beoordelen wij onze mensen op hun eerlijkheid, integriteit, kwaliteit, flexibiliteit, ambitie, professionaliteit en collegialiteit en daar zijn we trots op!

Daarnaast hebben wij een visie op onze dienstverlening ontwikkeld die net zo normaal en tegelijkertijd net zo onderscheidend is. “We Add Value” is het begrip  waar wij onze diensten Xiphos Services, Xiphos Staffing, Xiphos Consultancy en Xiphos Academy onder scharen. Letterlijk, meetbare waarde toevoegen aan onze klanten op het gebied van ICT-Infrastructuur, daar streven we naar! We hebben nooit goed begrepen waarom zoveel ICT projecten en -trajecten hun deadlines niet halen, zelden datgene opleveren wat er was beloofd en  waarom het synoniem is geworden met budgetoverschrijdingen. Het aantal voorbeelden is zo talrijk en ook de betrokken partijen (zowel klant als leveranciers) zijn zo divers dat het “gewoon” is geworden. Dat vinden wij bij Xiphos echt een gotspe…

Wat is er moeilijk aan om op tijd klaar te zijn, binnen je budget te blijven en datgene te leveren wat je hebt afgesproken? Xiphos kan het èn doet het…elke dag weer!

Terry van Schaick

Fundament